Ingrid Godon
Lezingen op donderdagen
Dit academiejaar worden opnieuw 3 kunstenaars uitgenodigd voor een lezing in de Boonzaal van het RHoK.
Thematisch werken de uitgenodigde kunstenaars vooral met het medium tekenen. Ze doen dit weliswaar allen op een eigenzinnige en verschillende manier en komen praten over hun werk -en zienswijze. De lezingen vinden plaats op donderdag en ze zijn voor iedereen gratis toegankelijk.
We starten met een lezing van Ingrid Godon op donderdagnamiddag 5 december 2024 om 17u.
Ingrid Godon (1958) was een kind dat altijd tekende. Op school liep het niet zo makkelijk dus wordt de praktijk haar grootste leerschool. Al snel vindt ze werk als freelance illustrator, voornamelijk bij educatieve uitgeverijen in België, Nederland en Frankrijk. Er volgen opdrachten voor de kleutertijdschriften van Averbode en Bayard. In 1995 staat ze mee aan de wieg van het tijdschrift Dopido. Het is daar dat haar geesteskinderen Nellie en Cezar ontstaan. Dankzij de vele opdrachten slaagt Ingrid erin voltijds aan de slag te blijven als illustratrice. In 2000 geeft ze bij uitgeverij Querido haar eerste prentenboek ‘Wachten op Matroos’ uit. Deze keer zijn niet alleen de illustraties maar ook het verhaal van Ingrids hand. Auteur André Sollie voorziet het verhaal van poëtische woorden. ‘Wachten op matroos’ groeit uit tot een klassieker en wordt bekroond met een Gouden Griffel, een Boekenpauw en een Boekenwelp. Al snel volgen er ook vertalingen in het Frans, Duits, Engels en Koreaans. In 2011 verschijnt ‘Ik wou’ (Lannoo). Dat boek staat helemaal los van haar werk voor kinderen en spreekt voor het eerst ook volwassenen aan. Geïnspireerd door oude portretfoto’s maakte Ingrid haar eigen portrettenreeks. Toon Tellegen stelde voor haar beelden van tekst te voorzien en slaagt erin om beide tot een uniek geheel te brengen. ’Ik moet’ (Lannoo, 2016) en ‘Ik en mezelf’ (Lannoo, 2019) volgen en maken de trilogie rond. De boeken kennen vertalingen en expo’s tot ver voorbij de grenzen. Een ander eigenzinnig en bijzonder boek is ‘Dantesken’ (Borgerhoff & Lamberigts, 2018). Het is een wervelend tekstloos boek. 640 pagina’s met schetsen en nieuw werk getuigen dat Ingrid nog lang niet klaar is en nog heel wat in haar mars heeft. Dat zien we ook in de beeldjes, textielkunst en grafiek waar ze momenteel volop mee experimenteert.
“Godon houdt het meest van pure en sobere verhalen, haar illustratiewerk is net zo. Ze vindt het belangrijk om toegankelijk te blijven en heeft veel aandacht voor gevoelens en gezichtsuitdrukkingen. Aanvankelijk zijn haar illustraties erg realistisch en werkt ze met potlood en waterverf, maar met de jaren worden ze gestileerder. Details vallen steeds vaker weg, figuren worden robuuster. Haar illustraties doen veelal zacht aan. Kracht halen haar illustraties vaak uit de techniek die ze gebruikt: ze werkt graag met olieverf op ruw karton, waardoor stevige vlakken en lijnen ontstaan.”
Ingrid Godon heeft ook net 3 nieuwe boeken uit. Ze maakte o.a. ‘Licht vissen met penselen’ in het kader van de Ensor tentoonstelling in het KMSKA en ‘De vrouw en zijn hoofd’, een tijdloos, ontroerend en humoristisch sprookje over liefde, ziekte en hoop.
Ondertussen werd ze ook uitgenodigd door de stad Parijs om één van de 32 nieuwe metrostations van de lichtstad van tekeningen te voorzien. De uitvoering in het station Sevran-Livry, lijn 16, zal in 2026 gebeuren.
https://www.instagram.com/ingridgodon/
Later op het jaar vinden nog lezingen plaats met Peter Morrens en Hannelore Van Dijck.
Georganiseerd door Rik De Boe
Eerdere lezingen op donderdag
Marc Nagtzaam, Line Boogaerts, Bart Lodewijks, Johan De Wilde, Benoit Felix, Frederic Geurts, Wim Wauman, Hans Verhaegen, Reinhard Doubrawa, Christoph Fink, em. prof. dr. Leopold Verstraelen.
Indien u verder op de hoogte wenst te blijven betreffende deze lezingen, stuur een mail naar rik.deboe@rhokacademie.be